HeadShort.png

Πατερικό Ειρηνοφόρο

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Στην εποχή μας, στις μέρες μας είναι καθημερινά τα ακούσματα, οι ιδέες και τα γεγονότα στον τόπο μας και σε όλο τον κόσμο, μα και μέσα μας, και στην οικογένειά μας, που φέρνουν στις ψυχές ανησυχία και ταραχή.
Χάνουμε την ειρήνη μας και αυτό έχει πολλές και κακές επιπτώσεις στην ύπαρξή μας.

Ανάγκη μεγάλη λοιπόν να βρεθεί ένας τρόπος, ένα φάρμακο, που θα ξαναφέρει και θα διατηρήσει την πολύτιμη ειρήνη στις ψυχές. Σαν τέτοιο, απλό και ταπεινό, μα ελπίζουμε, αποτελεσματικό, σαν το χαμομηλάκι, φάρμακο προσφέρει με αγάπη η Ιερά Μονή.

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΠΕ :

  • Ειρήνη υμίν.
  • Μη ταρασέσθω υμών η καρδία, πιστεύετε εις τον Θεό και εις εμέ πιστεύετε.
  • Ταύτα λελάληκα υμίν ίνα εν εμοί ειρήνην έχητε.
  • Μακάριοι οι ειρηνοποιοί.

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΕΝΑ
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΕΓΡΑΨΕ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ :

  • Xάρις υμίν και ειρήνη Θεού Πατρός ημών και Κυρίου Ιησού Χριστού.
  • Δόξα και τιμή και ειρήνη παντί τω εργαζωμένω το αγαθόν.
  • Το φρόνημα του πνεύματος ζωή και ειρήνη.
  • Ου γαρ εστίν η βασιλεία των ουρανών βρώσις και πόσις, αλλά δικαιοσύνη και ειρήνη και χαρά εν Πνεύματι Αγίω.
  • Τα της ειρήνης διώκομενη - επιδιώκομενη.
  • Ο  Θεός της ελπίδος πληρώσαι υμάς πάσης χαράς και ειρήνης εν τω πιστεύειν.
  • Ο Θεός της ειρήνης μετά πάντων υμών.
  • Εν ειρήνη κέκληκεν υμάς ο Θεός.
  • Ου γαρ εστίν ακαταστασίας ο Θεός αλλά της ειρήνης.
  • Και όσοι τω κανόνι τούτω –της καινής κτήσεως-  στοιχήσουσιν, ειρήνη επ’αυτούς και έλεος.
  • Αυτός ο Χριστός εστίν η ειρήνη ημών.
  • Ειρήνη τοις αδελφοίς και αγάπη.
  • Η ειρήνη του Θεού η υπερέχουσα πάντα νουν φρουρήσει τας καρδίας υμών εν Χριστώ Ιησού.
  • Καρπός δε δικαιοσύνης εν ειρήνη δπείρεται τοις ποιούσιν ειρήνην.

ΚΑΙ Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΕΤΡΟΣ

  • Χάρις υμίν και ειρήνη πληθυνθείη.
  • Ειρήνη υμίν πάσι τοις εν Χριστώ Ιησού.
  • Σπουδάσατε άσπιλοι και αμώμητοι ευρεθήναι εν ειρήνη.

ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΑΝ ΔΙΑΘΗΚΗ [ΛΙΓΑ]

  • Δώσω ειρήνην εν τη γη υμών.
  • Δώη σοι ειρήνην.
  • Ειρήνη σοι.
  • Πορεύεσθε εν ειρήνη.
  • Ειρήνη η είσοδός σου.
  • Βάδιζε εν ειρήνη.
  • Και ην αυτω ειρήνην.
  • Δεύρο εις ειρήνην.
  • Ειρήνην και ησυχίαν δώσω.
  • Ευοδώσαι υμίν ειρήνην.
  • Ειρήνην την ποθουμένην τοις πάσιν ανθρώποις.
  • Εν ειρήνη επί το αυτό κοιμηθήσομαι.
  • Κύριος ευλογήσει τον λαόν αυτού εν ειρήνη.
  • Ζήτησον πολλή τοις αγαπώσι τον νόμον Σου.

ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ

1.  Καταχρηστικά μερικοί άνθρωποι λέγονται λογικοί. Γιατί δεν είναι λογικοί αυτοί που μονάχα διάβασαν βιβλία των αρχαίων σοφών, αλλά αυτοί που έχουν λογική ψυχή και μπορούν να διακρίνουν τι είναι καλό και τι κακό και αποφεύγουν τα πονερά και βλαβερά της ψυχής, βιώνουν δε τα αγαθά και ωφέλιμα. Κι αυτό το κάνουν ευχαριστώντας το Θεό για τον φωτισμό και τη δύναμη που τους δίνει. Αυτοί μονάχα πρέπει να λέγονται λογικοί άνθρωποι.

2.  Ο πράγματι λογικός άνθρωπος μια έγνοια έχει : πως θα υπακούει και θα αρέσει στον Πανάγαθο , Παντοδύναμο και Πάνσοφο Θεό – Πατέρα, όποια και να είναι η κατάστασή του. Γιατί δεν είναι σωστό να ευχαριστούμε μεν τους γιατρούς που μας δίνουν τα πικρά φάρμακα για την υγείαν μας, να δυσανασχετούμε δε για όσα για το συμφέρον της ψυχής παιδευτικά με τη πατρική του πρόνοια κάνει για μας ο Κύριος. Η πίστη και η αναγνώριση του Θεού είναι σωτήρια και ειρηνοφόρα και δείχνει μια τέλεια ψυχή.

3.  Ο καλός Θεός μας έδωσε μεγάλες και ενάρετες δυνάμεις : την εγκράτεια , την υπομονή, την καρτερία, την σωφροσύνη,την ανεξικακία και άλλες παρόμοιες, για να πολεμούμε και να νικούμε τα δύσκολα και θλιβερά. Αν λοιπόν, γυμνάζουμε αυτές τις δυνάμεις και τις έχουμε έτοιμες, τότε νομίζουμε πως δεν μας συμβαίνει τίποτα το κακό. Το αβάστακτο, γιατί σκεφτόμαστε ότι όλα που συμβαίνουν στους ανθρώπους τα νικούμε με τις αρετές, που έβαλε μέσα μας ο Θεός – Πατέρας. Αυτά δεν τα ξέρουν οι ανόητοι άνθρωποι. Ούτε σκέφτονται πως όλα καλά και καθώς πρέπει γίνονται για το συμφέρον μας.  Για να λάμψουν οι αρετές μας και να στεφανωθούμε από το Θεό. Γι’ αυτό είναι πικραμένοι και ταραγμένοι.

4.  Τα πιο κακά πάθη της ψυχής είναι η άγνοια της αλήθειας του Θεού, η ακόρεστη επιθυμία του πλούτου και η επιζήτηση της μάταιης ανθρώπινης δόξας.

5.  Όσο πιο λίγες βιοτικές μέριμνες έχει κανείς τόσο ευτυχέστερος είναι. Γιατί οι μεγάλες περιουσίες φέρνουν και πολλές δυσκολίες, κι ύστερα κατηγορούμε τον Θεό γι’αυτές.  Με την αυθαίρετη επιθυμία μας ποτίζουμε τον θάνατο και μένουμε στο σκοτάδι της αμαρτίας…

6.  Δεν πρέπει να λέγει κανένας ότι δεν είναι δυνατό να ζήσει ενάρετα ο άνθρωπος, αλλά να λέει ότι δεν είναι εύκολο. Δεν το καταφέρνουν οι τυχόντες. Ζουν ενάρετα  οι ευσεβείς, με νου που αγαπά τον Θεό. Γιατί ο νους των αδιάφορων ανθρώπων είναι κοσμικός και ευμετάβολος, με σκέψεις άλλοτε καλές και άλλοτε κακές...

7. Η άτονη ψυχή θολώνεται από την κακία που έχει μέσα της ασωτία, υπερηφάνεια, απληστία, οργή, αυθάδεια, λύσσα, φόνο, μεγάλη στενοχώρια, φθόνο, πλεονεξία, αρπαγή, πόνο , ψευτιά, αμαρτωλή ηδονή, ραθυμία, λύπη, δειλία, αρρώστια, μίσος, κατηγορίες, αδυναμία, πλάνη, άγνοια, απάτη, λησμονιά του Θεού. Με αυτά και τα παρόμοιά τους τιμωρείται η άθλια ψυχή που χωρίζεται από τον Θεό.

8.  Ενάρετοι άνθρωποι δεν είναι αυτοί που έχουν επίπλαστους τρόπους και ψεύτικη συμπεριφορά. Αλλά εκείνοι που μαρτυρούνται από τα καλά τους έργα. Όπως οι ζωγράφοι και οι γλύπτες.

9.  Ο πλούσιος, χωρίς ψυχική καλλιέργεια και ενάρετο βίο, είναι δυστυχισμένος. Μα κι αν είναι κάποιος φτωχός και δούλος ακόμα, έχει όμως ψυχική μόρφωση και βίο ενάρετο, είναι ευτυχισμένος…

10. Ανθρωποποιός πρέπει να λέγεται αυτός που μπορεί να κάνει τους αμόρφωτους ψυχικά να αγαπήσουν τον λόγο του Θεού και την ψυχική μόρφωση. Το ίδιο και αυτοί που μεταστρέφουν τους ακόλαστους στην ενάρετη ζωή, επειδή αναπλάθουν τους ανθρώπους. Γιατί η πραότητα και η εγκράτεια είναι ευτυχία και καλή ελπίδα στις ψυχές.

11.  Να θεωρείς ελεύθερους όχι αυτούς που έτυχε να μην είναι δούλοι, αλλά αυτούς που έχουν ζωή και τρόπους ελεύθερου ανθρώπου. Μη λες ελεύθερους τους πονηρούς και ακόλαστους, γιατί είναι δούλοι στα πάθη. Ελευθερία και ευτυχία της ψυχής είναι η γνήσια καθαρότητα και η καταφρόνηση των πρόσκαιρων και μάταιων.

12.  Γνώρισμα της λογικής και ενάρετης ψυχής είναι το βλέμμα, το βάδισμα, η φωνή, το γέλιο, οι συναναστροφές. Όλα, που τα έχει αλλάξει και τα έχει κάνει κοσμιότερα.  Διότι ο νους που αγαπά τον άγιο Θεό, σαν προσεκτικός θυρωρός, δεν επιτρέπει την είσοδο κακών και αισχρών σκέψεων, που χαλούν και όλη τη συμπεριφορά μας.

13.  Σε αυτόν που δεν μπορεί να διακρίνει το καλό από το κακό δεν επιτρέπεται να κρίνει τους καλούς και τους κακούς. Και αγαθός είναι ο άνθρωπος του Θεού. Ο πονηρός δεν ξέρει ούτε θα μάθει ποτέ για το Θεό. Γιατί ο τρόπος να μάθεις για το Θεό είναι το αγαθό.

14. Στις συνομιλίες μακριά κάθε σκληράδα. Τους λογικούς ανθρώπους τους στολίζει η ντροπή και η φρόνηση.  Διότι ο θεοφιλής νους είναι φως που καταφωτίζει την ψυχή, όπως ο ήλιος το σώμα.

15.  Εκείνοι που θεωρούν δυστυχία το χάσιμο χρημάτων και της περιουσίας τους ή και των παιδιών τους ακόμη, ας ξέρουν ότι πρέπει να αρκούνται σε αυτά που τους δίνει ο Θεός. Γιατί, αφού έκαναν χρήση ξένων πραγμάτων, τα έδωσαν πάλι σε αυτόν που τους τα έδωσε.

16. Όταν δεις κάποιον να φιλονικεί και να πολεμά την αλήθεια και το ολοφάνερο, πάψε τη φιλονικία και άφησέ τον, γιατί έχει πετρώσει ο νους του.

17.  Τα ουράνια είναι αθάνατα, γιατί έχουν μέσα τους το καλό. Τα επίγεια έγιναν θνητά γιατί είναι μέσα τους η κακία, που έρχεται στους ανόητους από την αγνωσία του Θεού.

18.  Γιατί έγινε ο άνθρωπος ; Για να βλέπει τον Θεό στα έργα που έκανε γι’ αυτόν και να τον δοξάζει.

19.  Όταν κλείσεις και μείνεις μόνος γνώριζε ότι είναι μαζί σου ο άγγελος, που ο Θεός έδωσε σε κάθε άνθρωπο. Ακοίμητος και αλάνθαστος είναι πάντα δίπλα σου.

20. Το να υποφέρεις με χαρά και ευχαριστίες τις συμφορές είναι στεφάνι αφθαρσίας και αρετή και σωτηρία.

21. Όταν με ευχαριστίες πέσεις στο κρεβάτι σου, φέρνοντας στο νου σου τις ευεργεσίες και την πρόνοια του Θεού για σένα, γεμίζεις από καλές σκέψεις, ευφραίνεσαι και γίνεται ο ύπνος σου νηφαλιότητα ψυχής, το κλείσιμο των ματιών σου όραση του Θεού, η σιωπή σου γεννήτρια του αγαθού και δίνεις μ’ όλη την ψυχή και τη δύναμή σου δόξα στο Θεό των όλων. Γιατί όταν απουσιάζει η κακία, η ειρηνική δοξολογική ευχαριστία αρέσει στο Θεό περισσότερο από κάθε πολυτελή θυσία.

Ας είναι δοξασμένο το Όνομά Του στους αιώνες των αιώνων.

Αμήν.

ΙΕΡΑ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΚΟΙΝΟΒΙΑΚΗ ΜΟΝΗ ‘ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ Ο ΚΟΙΝΟΒΙΑΡΧΗΣ’

Pin It